mandag 15. oktober 2012

knitting saves the world

...eller...kan iallefall varme noen som trenger det! For en stund siden gikk det en oppfordring rundt på Facebook, lagt ut av to sykepleiere som etter jul skal arbeide frivillig på Haydom-sykehuset i Tanzania. De ba folk om å strikke småplagg til premature babyer på sykehuset. Sykehuset har ikke vanlige kuvøser, og det blir kaldt i høylandet. Derfor er det viktig med ulltøy for de små.



Slik strikkes "kuvøse-genseren":
Legg opp 42 masker med babyull på pinne 3,5. Jeg brukte Gjestal Baby Merino fra Nille. 
Strikk to rette og to vrange til arbeidet måler 16 cm.
Legg opp 16 masker i hver side til arm.
Strikk 6 cm videre, fell de 30 midterste maskene.
Legg opp 30 nye masker på neste pinne
Strikk 6 cm tilbake.
Fell 16 masker på hver side.
Strikk videre 16 cm rygg.
Sy i sammen sidene for hånd, og prematur genseren er ferdig!
 

Lua er strikket med utgangspunkt i gratis oppskrift fra Nøstebarn ("oppskrifter til de aller minste", ribbestrikket lue i størrelse prematur.) Kort fortalt:

Legg opp 60 masker på settpinner 3,5.
Strikk to rette og to vrange til arbeidet måler 9 cm.
Videre strikkes omgangene slik:
1. omgang: *2 masker rett sammen, 2 vrang*, gjenta *-* (= 45 masker).
2. og 3.omgang: Strikkes uten felling: *1rett, 2 vrang*, gjenta *-*.
4. omgang: *1 rett, 2 vrang sammen*, gjenta *-* (= 30 masker).
5. omgang: Strikkes uten felling: *1rett, 1vrang, gjenta *-*.
6. omgang: *2 masker rett sammen*, gjenta *-* (= 15 masker).

Dra tråden gjennom maskene.





Mitt første sett er klart. Som dere ser er det ikke store plaggene! Og det er definitivt noe jeg kommer til å gjenta - veldig fint å kose seg med å lage noe som er verdifullt for noen andre.

Finner ikke igjen linken til akkurat Facebook-damene, men det er mer om samme prosjekt her.

Denne melder jeg på høstutfordringen til Pinnekroken - ikke fordi det er et voldsomt imponerende strikkeprosjekt, men fordi jeg syns det er et fint hjelpeprosjekt!






10 kommentarer:

  1. Helt enig med deg, det er et fint hjelpeprosjekt! Og jeg ser mye høst i det også, med lunende ull og flotte farger ;)

    Dette fb-innlegget du sikter til?
    https://www.facebook.com/groups/111343218955652/permalink/351530261603612/

    Takk for bidraget til Pinnekrokens høstutfordring!

    Hilsen Eirin
    -Pinnekroken-

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei - ja, det var riktig innlegg, takk :) Og takk for kommentar og fine utfordringer, god høstkveld til deg!

      Slett
    2. Og, bloggen min er helt ny - følg meg gjerne som den første :)

      Slett
  2. Fin hjelp! Jeg skal også strikke noen prematurplagg, de skal til Haukeland sykehus. Alt en strikker trenger jo ikke være stort, disse plaggene vil hjelpe en liten tass helt sikkert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde tenkt å undersøke om det finnes avdelinger i Norge også som trenger slikt, takk for tips og fin solskinnsdag til deg, frk :)

      Slett
  3. Hei - så gøy å høre fra deg på bloggen min :)

    For et sammentreff! Har hørt mye fint om dere fra Helge. Mest om Tor, selvsagt, men også om deg og leiligheta deres (som jeg "garantert hadde likt" i følge han - ja, både deg og boplassen har jeg forstått ) Vi får satse på å treffes en dag :) Enn så lenge skal jeg følge deg på bloggen din. Kult navn, aldri hørt om spit, men navnet fenger.

    Takk for at du deler oppskrift på prematurluen - et prosjekt helt etter mitt hjerte. Jeg har også planer om å strikke til prematuravdelingen her i Tromsø. Må bare først bli ferdig med en liten ladning strikkeklær som skal sendes til et barnehjem - innimellom all annen strikking.

    Gleder meg til å følge med her!

    - Janicken -

    SvarSlett
  4. Oj så det ikke før nå, men du har jo lagt ut oppskrift på den fine "kuvøse-genseren" også. Den får jeg garantert bruk for :) Supert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får komme på besøk og finne ut om det er sant ;) Vi syns det er kjempekoselig når Han Hælge stikker innom iblant. Ta for deg av oppskrifter til begge deler, så bra at kuvøsebarna i Tromsø også kan få noe hjemmelagd og varmt. Ha en fin dag!

      Slett
  5. Nå er oppskrifta med de fine bildene distribuert til kollegaer på jobb -med et eksemplar kuvøse-genser liggende på lunchbordet =) (akkurat min type størrelse strikke-prosjekt..)Satser på et godt bidrag fra Nærland!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Og grattis med ferdig prosjekt ;) Fekk tips i kommentarane her at det mottas sånne med glede på norske avdelingar og, så bare å strikke ivei! God helg!

      Slett